Anfield projekt

Anfield projektLiverpool és a stadion? Egy roppant komplex gazdasági-kulturális-szociális problémakör évtizedes történelemmel, melyhez csak a legnagyobb körültekintéssel szabad hozzányúlni. Nincs még egy csapat melynek a DNS-ébe ennyire beleégett volna a stadionja, mint a mienkébe, köszönhetően a klub alapításának. Azt is tudjuk, hogy a klub brandjének milyen fontos eleme a stadion, a Kop és a szurkolók. Természetesen az is igaz, hogy a Taylor-jelentés utáni csak ülőhelyessé alakítás óta a kapacitása kicsi. Évek/évtizedek óta a tulajdonosok, csapatvezetők teljesítményének megítélését erősen befolyásolja, hogy mit tettek a stadionkérdésben. Roppant kényes téma és a jelen posztnak nem is a fő témája az elmúlt években a stadion ügyében történtek értékelése. Annyit jegyeznék csak meg, hogy a szívem mindig is a felújítás fele húzott, így örülök, hogy végül ez a megoldás nyert. A lényeg az, hogy a számunkra új stadion/felújítás kérdésként ismert kérdéskör sohasem csak a csapatról és a stadionról szólt, hanem Liverpool városnak a kissé lerobbant L4, azaz Anfield kerületének a megújításáról. Így végig fontos szereplő volt a liverpooli városháza a csapat mellett. Nem véletlen, hogy a többszereplős sztori már-már budapesti metróépítésszerű kanyarokat hoz és időt igényel.

A napokban Liverpool polgármestere nyilvánosságra hozta az Anfield Projekt alapötletét, melyben még 2012 októberében állapodott meg a város vezetése, egy ingatlanfejlesztő cég és a klub. Ez szép és jó, de mi ennek a jelentősége? Tehetjük fel magunknak a kérdést. Joggal. Ígéretet, bejelentést szép számmal láttunk, hallottunk már. A csapat és a városvezetés is többször megegyezett már. Akkor most mi változott? Miért több a mostani hír, mint a korábbiak?
A mostani bejelentés egy komplex városrehabilitációs projekt, melyet elsősorban egy hármas partnerség a Liverpool Fc, a Your Housing Group és a projekt vezetőjeként a városháza tervez lebonyolítani. A fontos az, hogy végre a városi tanács és a klub megegyezett és közös célokért, közösen fog tenni. A ppp public-private-partnership projektekről nekünk csupa rossz példa jut eszünkbe, partnerségkről általában is, de a jelen esetben a megvalósuló 260 milliós projektben mind három fél érdekei jól kiegészítik egymást és világosan látszik ki melyik elem elérésében érdekelt. A városházát elsősorban a 700 új munkahely és a park, valamint út felújítások érdeklik. A fejlesztő csapatot a kialakítandó 250 új ház és az új üzletközpont és hotel. Míg a csapatot nyilvánvalóan a stadion felújítás. A projektet a maga teljes komplexitásában lehet csak nézni és megvalósítani. Azt persze nem szabad elfelejteni, hogy a partnerség vezetője a városháza és a stadionfelújítás ugyan a legnagyobb tétel (150 millió), de csak egy eleme az összetett projektnek.
A mostani bejelentés az első lépése egy nagyon hosszú folyamatnak. A bejelentést megelőzte a nulladik lépés a politikusok és cégvezetők megegyezését követően egy szakértői munka (építészek rajzolgattak, közgazdászok számolgattak), mely kihozta a jelen tervezet sarokszámait. Most a bejelentést követően a legfontosabb feladat a helyi lakosokkal, üzlettulajdonosokkal elfogadtatni az ötleteket, itt jön a képbe az, hogy a projekt vezetői politikusok. Kiemelt fontosságú lépés még, hogy a lebontandó házak közül azt a kb 10 darabot megszerezzék a partnerek, amit még nem sikerült felvásárolni. Remélem ingatlanspekulánsok kezén vannak ezek az ingatlanok és nem olyanoknál, akik elveik miatt nem adják el (többet fizetni mindig könnyebb). Hiszen az egész projekt megvalósítást jelentősen csúsztatható tényezőről van szó. Ha sikeresen elfogadták az ötletet a helyiek kezdődhet a tervezési szakasz. Először el kell készüljenek a látványtervek és a hozzájuk kapcsolódó költségkalkuláció. Ezt el kell fogadnia a hármas partnerségnek. Majd jöhetnek az engedélyeztetési tervdokumentáció és a hozzá kapcsolódó költségszámítás természetesen ezt is el kell fogatatni a partnerekkel. Az engtervek alapján be kell szerezni az engedélyeket (a városháza szerepvállalásával a kidolgozásban nem lesz annyira időhúzó folyamat, mint lehetne). Ezután jöhet a kiviteli tervek készítése a hozzá kapcsolódó költségbecsléssel. (Aki menedzselt már építéses projektet vagy szimplán csak építkezett már, az tudja, hogy a költségek a tervezési szakasz előrehaladtával folyamatosan nőnek) Építészeti tevezési szempontból ezután következhet a kivitelezés, ami még nem a folyamat vége, hiszen még hátra van az építkezés végén a hatósági engedélyek begyűjtése, ahol a városvezetés szerepe megint jól jöhet. Már ennyiből is látszik, hogy egy hosszadalmas procedúráról van szó. Azonban nem ennyire egyszerű a helyzet, hiszen a városi tanács vezető szerepe miatt, a lakossági véleményeket is ki kell kérni minden tervezési szakasz végén és ha szükséges módosítabi rajtuk, hogy a nép boldog legyen. Valamint pénzzel is beszáll a városháza, sőt EU-s pénzek bevonásáról is szó van, így az összes tervezőt, kivitelezőt közbeszereztetni kell, ami mint tudjuk nem egy gyors folyamat. Így Kelet-Közép Európából nézve a most hangoztatott 5 éves projekt időszak nem kicsit amíciózusnak tűnik nekem, sokkal valószínübbnek tűnik, hogy kell 7 év mire befejeződik.
Összegezve egy nagyon hosszú és rögös út elején tart a projekt. Azonban mindig az első lépéseket a legnehezebb megtenni. Hosszú idő után most már lehet tudni, hogy ha nem is gyorsan, de meglesz az Anfiled kibővítése és kipofozása, mert minden adott hozzá, csak ki kell várniA napokban Liverpool polgármestere nyilvánosságra hozta az Anfield Projekt alapötletét, melyben még 2012 októberében állapodott meg a város vezetése, egy ingatlanfejlesztő cég és a klub. Ez szép és jó, de mi ennek a jelentősége? Tehetjük fel magunknak a kérdést. Joggal. Ígéretet, bejelentést szép számmal láttunk, hallottunk már. A csapat és a városvezetés is többször megegyezett már. Akkor most mi változott? Miért több a mostani hír, mint a korábbiak?

A mostani bejelentés egy komplex városrehabilitációs projekt, melyet elsősorban egy hármas partnerség a Liverpool FC, a Your Housing Group és a projekt vezetőjeként a városháza tervez lebonyolítani. A fontos az, hogy végre a városháza és a klub megegyezett, és közös célokért közösen fog tenni. A ppp public-private-partnership projektekről nekünk csupa rossz példa jut eszünkbe, partnerségről általában is, de a jelen esetben a megvalósuló 260 milliós projektben mind három fél érdekei jól kiegészítik egymást és világosan látszik, ki melyik elem elérésében érdekelt. A városházát elsősorban a 700 új munkahely és a park-, valamint útfelújítások érdeklik. A fejlesztő csapatot a kialakítandó 250 új ház és az új üzletközpont és hotel. Míg a csapatot nyilvánvalóan a stadionfelújítás. A projektet a maga teljes komplexitásában lehet csak nézni és megvalósítani. Azt persze nem szabad elfelejteni, hogy a partnerség vezetője a városháza, és a stadionfelújítás ugyan a legnagyobb tétel (150 millió), de csak egy eleme az összetett projektnek.

stanley20park20completed-4705254A mostani bejelentés az első lépése egy nagyon hosszú folyamatnak. A bejelentést megelőzte a nulladik lépés a politikusok és cégvezetők megegyezését követően egy szakértői munka (építészek rajzolgattak, közgazdászok számolgattak), mely kihozta a jelen tervezet sarokszámait. Most a bejelentést követően a legfontosabb feladat a helyi lakosokkal, üzlettulajdonosokkal elfogadtatni az ötleteket, itt jön a képbe az, hogy a projekt vezetői politikusok. Kiemelt fontosságú lépés még, hogy a lebontandó házak közül azt a kb. 10 darabot megszerezzék a partnerek, amit még nem sikerült felvásárolni. Remélem ingatlanspekulánsok kezén vannak ezek az ingatlanok és nem olyanoknál, akik elveik miatt nem adják el – többet fizetni mindig könnyebb. Hiszen az egész projekt megvalósítását jelentősen csúsztatható tényezőről van szó. Ha sikeresen elfogadták az ötletet a helyiek kezdődhet a tervezési szakasz. Először el kell készüljenek a látványtervek és a hozzájuk kapcsolódó költségkalkuláció. Ezt el kell fogadnia a hármas partnerségnek. Majd jöhetnek az engedélyeztetési tervdokumentáció és a hozzá kapcsolódó költségszámítás természetesen ezt is el kell fogadtatni a partnerekkel. Az engtervek alapján be kell szerezni az engedélyeket (a városháza szerepvállalásával a kidolgozásban nem lesz annyira időhúzó folyamat, mint lehetne). Ezután jöhet a kiviteli tervek készítése a hozzá kapcsolódó költségbecsléssel. (Aki menedzselt már építéses projektet vagy szimplán csak építkezett már, az tudja, hogy a költségek a tervezési szakasz előrehaladtával folyamatosan nőnek.) Építészeti tervezési szempontból ezután következhet a kivitelezés, ami még nem a folyamat vége, hiszen még hátra van az építkezés végén a hatósági engedélyek begyűjtése, ahol a városvezetés szerepe megint jól jöhet. Már ennyiből is látszik, hogy egy hosszadalmas procedúráról van szó. Azonban nem ennyire egyszerű a helyzet, hiszen a városháza vezető szerepe miatt, a lakossági véleményeket is ki kell kérni minden tervezési szakasz végén, és ha szükséges módosítani rajtuk, hogy a nép boldog legyen (természetesen a csapatnak sem hátrány, ha a szomszédság elégedett). Valamint pénzzel is beszáll a városháza, sőt EU-s pénzek bevonásáról is szó van, így az összes tervezőt, kivitelezőt közbeszereztetni kell, ami, mint tudjuk, nem egy gyors folyamat. Így Kelet-Közép Európából nézve a most hangoztatott 5 éves projektidőszak nem kicsit ambiciózusnak tűnik nekem, sokkal valószínűbbnek tűnik, hogy kell 7 év mire befejeződik.

Összegezve egy nagyon hosszú és rögös út elején tart a projekt. Azonban mindig az első lépéseket a legnehezebb megtenni. Hosszú idő után most már lehet tudni, hogy ha nem is gyorsan, de meglesz az Anfiled kibővítése és kipofozása, mert minden adott hozzá, csak ki kell várni.